De historie

Een echt Nederlands familiebedrijf

BSP is nog één van de weinige onafhankelijke familiebedrijven onder de fietsmerken. 100% gemaakt voor de Nederlandse gebruiker, door echte gebruikers.

Het ontstaan van BSP

In 2003 namen Raymond en zijn broer Alfred BSP Fietsen over van hun vader Hennie van der Heiden. 

“Ik heb enorme bewondering voor mijn vader. Hij is in 1983 gestart met het fietsmerk BSP, de fietsen bouwde hij zelf met de hand op en verkocht deze aan de plaatselijke winkeliers”, zegt Raymond met trots in zijn stem. “Door wat mijn vader heeft neergezet is BSP kunnen uitgroeien tot wat het nu is; een mooi Nederlands merk waar ik met heel veel plezier en trots deel van uitmaak.”

Bij het leveren aan alleen de plaatselijke fietsenwinkels bleef het niet lang, van de met hand in elkaar gezette BSP fietsen kregen al gauw fietsenwinkels in heel Nederland lucht. "Mijn vader werkte toendertijd al samen met de sociale werkplaats in Zeist en het opstarten van een assemblage lijn bij hen was dan ook al gauw ingeregeld."

"Mijn vader is inmiddels boven de 70, maar nog steeds een keiharde werker en dat zal niet gauw anders worden. Na het met pensioen gaan is Hennie gewoon verder gegaan met wat hij altijd graag deed; het met de hand bezig zijn met fietsen en via vlechtservice.nl repareert hij graag jouw wiel!"

Raymond van der Heiden, designer en eigenaar

Vanaf zijn 14e werkt Raymond bij BSP. Begonnen als fietsmonteur als bijbaantje naast school, zo is zijn passie voor fietsen ontstaan. “Ik ben begonnen met het repareren en opknappen van fietsen, ik zag daardoor op jonge leeftijd al de ontwerpfoutjes in de fietsen en het materiaal dat beter kon”, legt hij uit. “Dat is de reden dat ik ben gaan ontwerpen. In tegenstelling tot veel grotere merken word ik als designer niet beperkt door bijvoorbeeld budget, ontwerpkaders of leverancier keuzes en dat is het mooie van een zelfstandig merk als BSP. Ik kan vrij ontwerpen waarbij de gebruiker altijd leidend is.

Ontwerper

 “Voor ik aan de slag ga met het uitwerken van een ontwerp zie ik de fiets al helemaal in 3D in mijn hoofd.” Raymond ontwerpt de fietsen altijd met de gebruiker als uitgangspunt, alsof hij de fiets zelf intensief moet gaan gebruiken. “Ik hou van fietsen, ik ben een beetje een fanaat en ik moet het heerlijk vinden om op mijn ontwerpen te fietsen”, bekent hij.

Sample fiets

Van elke ontwerp wordt een sample fiets gebouwd voor intensief gebruik. Deze wordt uitvoerig getest voor het model in productie wordt genomen. De sample fiets is een heel belangrijk onderdeel van het ontwerpproces. “We willen het stuur in onze handen voelen. We willen voelen hoe hij trapt, hoe de stabiliteit en de zithouding is. Op die manier leer je een fiets goed kennen en weet je ook wat je moet verbeteren.”

Elke fiets heeft zijn eigen gebruikskenmerken. Een fiets die je in de stad gaat gebruiken heeft heel andere kenmerken dan een stoere toerfiets voor de lange afstanden. Een E-Bike is weer heel anders. Door te fietsen voelen Raymond en zijn team wat de gebruiker voelt en zien zij de verbeterpunten. Daardoor is BSP in staat om een echte gebruiksfiets te bouwen.